Jeg bruger meget energi på at finde genvejstaster i de forskellige programmer, så min hverdag bliver nemmere. Forleden kom jeg så til at tænke på en funktion i Windows der har været der siden version 3.1…det er længe siden! Du kan i Windows selv oprette genvejstaster til dine programmer.

I Windows 10 skal du gøre følgende for at oprette en genvejstast til f.eks. Microsoft Word:

  • Klik på Windows lo9go i nederste venstre hjørne
  • Find Microsoft Word under programmerne i listen
  • Højre-klik på teksten “Microsoft Word” og vælg “Mere..” og derefter “Filplacering”
  • Nu højre-klikkes på filen der er markeret. og vælg “Egenskaber”
  • I den dialogboks der vises, klikker du i feltet “Genvejstast”
  • Tryk på den tastekombination som du vil bruge. Det kan være Ctrl + Alt + W
  • Klik nu OK ud af dialog boksen
  • Afprøv din genvejstast

I Windows 7 skal du gøre følgende for at oprette en genvejstast til f.eks. Microsoft Word:

  • Brug musen(skrev jeg det?) til at finde Microsoft Word under Programmer -> Microsoft Office
  • Højreklik på teksten “Microsoft Word ????” og vælg “Egenskaber” (Properties)
  • I den dialogboks der vises, klikker du i feltet “Genvejstast”
  • Tryk på den tastekombination som du vil bruge. Det kan være Ctrl + Alt + W
  • Klik nu OK ud af dialog boksen
  • Afprøv din genvejstast