Jeg bruger meget energi på at finde genvejstaster i de forskellige programmer, så min hverdag bliver nemmere. Forleden kom jeg så til at tænke på en funktion i Windows der har været der siden version 3.1…det er længe siden! Du kan i Windows selv oprette genvejstaster til dine programmer.
I Windows 10 skal du gøre følgende for at oprette en genvejstast til f.eks. Microsoft Word:
- Klik på Windows lo9go i nederste venstre hjørne
- Find Microsoft Word under programmerne i listen
- Højre-klik på teksten “Microsoft Word” og vælg “Mere..” og derefter “Filplacering”
- Nu højre-klikkes på filen der er markeret. og vælg “Egenskaber”
- I den dialogboks der vises, klikker du i feltet “Genvejstast”
- Tryk på den tastekombination som du vil bruge. Det kan være Ctrl + Alt + W
- Klik nu OK ud af dialog boksen
- Afprøv din genvejstast
I Windows 7 skal du gøre følgende for at oprette en genvejstast til f.eks. Microsoft Word:
- Brug musen(skrev jeg det?) til at finde Microsoft Word under Programmer -> Microsoft Office
- Højreklik på teksten “Microsoft Word ????” og vælg “Egenskaber” (Properties)
- I den dialogboks der vises, klikker du i feltet “Genvejstast”
- Tryk på den tastekombination som du vil bruge. Det kan være Ctrl + Alt + W
- Klik nu OK ud af dialog boksen
- Afprøv din genvejstast